Overzichtspagina voor spel: Zonde van m'n tijd

Overzichtspagina voor spel:

Zonde van m'n tijd

Zonde van m'n tijd

Zonde van mn tijd - speltafel - Joost Breetvelt

Een behendigheidsspel waarbij je geen tijd te verliezen hebt!

Doel van het spel:

Tijdens dit spel wil je niet als eerste je tijd kwijt zijn. Door de opdrachten zo snel mogelijk succesvol af te ronden, kan je zorgen dat je tijd zo langzaam mogelijk wegtikt.

Door je tegenstanders te verslaan met de verschillende behendigheidsopdrachten, zorg je ervoor dat zij hun tijd sneller kwijt zijn.

De speler die als eerste zonder tijd op de klok zit, verliest. De rest mag zich  winnaar van het spel noemen.

Het spel klaarmaken:

Timer gereed maken:
Alle spelers krijgen een eigen timer uit de spelkist. Deze timer kan je aanzetten met de bijbehorende sleutels. Door op de voorkant van de timer op de rechterknop te drukken kan je het aantal speelminuten instellen.
Standaard zet je dit op 30 minuten, maar je kan in overleg langer of korter spelen.

Opdrachtkaarten op tafel leggen:
De opdrachtkaarten zitten in vakje één van de spelkist. Pak deze kaarten uit de kist en verspreid ze in het midden van de tafel. Leg de opdrachtkaarten zó neer, zodat het cijfer zichtbaar is.

Escapes:
In vakje twee van de spelkist, vind je escapes. Per persoon mag je twee escapes naast je timer leggen. Je leest verderop in deze handleiding waar je de escapes voor kan gebruiken.

Het spel spelen:

Zodra jullie met het spel starten mogen jullie om beurten een opdracht van de tafel omdraaien. Je kunt de QR-code die op het opdrachtkaartje staat scannen met je telefoon. 
Zodra je de code scant, kom je op een webpagina, waarop de betreffende opdracht wordt uitgelegd. Je ziet zowel een foto van de opdracht, als een uitleg in tekst en geluid.
Wanneer het materiaal voor de opdracht klaargezet/klaargelegd is, tel je telkens samen af om de opdracht te starten.
Wanneer je start druk je eerst de grote knop van je timer in, waardoor de tijd gaat lopen.
Als je de opdracht succesvol hebt voltooid, mag je weer op de grote knop drukken om de tijd te stoppen. Zodra alle spelers de opdracht hebben voltooid, ruim je het gebruikte materiaal weer op in het vakje waar je dat gevonden had en is de volgende persoon aan de beurt om een opdrachtkaart te pakken.

De opdrachten gaan net zo lang door totdat één van de spelers geen tijd meer op de klok heeft staan. Deze speler verliest het spel; de andere spelers winnen!

Escapes of spel overslaan:

Bij het klaarleggen van het spel heb je per persoon twee escapes gepakt. Deze escapes kunnen op twee manieren gebruikt worden:

1. Als escape:
Wanneer je er tijdens een spel achter komt dat je de opdracht niet succesvol kan afronden, mag je hiervoor je escape inzetten. Dit inzetten mag echter alleen als alle andere tegenstanders al klaar zijn. 
Als je de escape inzet, mag je direct op de stopknop van de timer drukken en is deze escape uit het spel. Bedenk dus goed OF en WANNEER je deze troef inzet!

2. Om een spel over te slaan:
Het kan voorkomen dat, bij het zien van de volgende opdracht, het zweet je al uitbreekt. Als je denkt dat je deze opdracht niet kan, dan mag je overleggen met je medespelers. Als er een andere medespeler is die de opdracht ook liever wil overslaan, dan kan dat. Hiervoor moeten twee spelers een escape inzetten. 
Eén escape is hiervoor dus niet genoeg!

Bij het inzetten van de twee escapes, gaat deze opdracht uit het spel, net als beide escapes. De volgende speler is dan aan de beurt om een opdrachtkaart te pakken.

Valsspelen?

Tijdens dit spel zijn jullie samen de scheidsrechter. Mocht het zijn dat een speler op een oneerlijke manier een opdracht voltooid, dan krijgt hij of zij hiervoor standaard een tijdstraf van 30 seconden.
Deze tijd gaat dus van je timer af.

Oneerlijk spelen loont dus niet!

Zonde van m'n tijd

Zonde van mn tijd - speltafel - Joost Breetvelt

Een behendigheidsspel waarbij je geen tijd te verliezen hebt!

Doel van het spel:

Tijdens dit spel wil je niet als eerste je tijd kwijt zijn. Door de opdrachten zo snel mogelijk succesvol af te ronden, kan je zorgen dat je tijd zo langzaam mogelijk wegtikt.

Door je tegenstanders te verslaan met de verschillende behendigheidsopdrachten, zorg je ervoor dat zij hun tijd sneller kwijt zijn.

De speler die als eerste zonder tijd op de klok zit, verliest. De rest mag zich  winnaar van het spel noemen.

Het spel klaarmaken:

Timer gereed maken:
Alle spelers krijgen een eigen timer uit de spelkist. Deze timer kan je aanzetten met de bijbehorende sleutels. Door op de voorkant van de timer op de rechterknop te drukken kan je het aantal speelminuten instellen.
Standaard zet je dit op 30 minuten, maar je kan in overleg langer of korter spelen.

Opdrachtkaarten op tafel leggen:
De opdrachtkaarten zitten in vakje één van de spelkist. Pak deze kaarten uit de kist en verspreid ze in het midden van de tafel. Leg de opdrachtkaarten zó neer, zodat het cijfer zichtbaar is.

Escapes:
In vakje twee van de spelkist, vind je escapes. Per persoon mag je twee escapes naast je timer leggen. Je leest verderop in deze handleiding waar je de escapes voor kan gebruiken.

Het spel spelen:

Zodra jullie met het spel starten mogen jullie om beurten een opdracht van de tafel omdraaien. Je kunt de QR-code die op het opdrachtkaartje staat scannen met je telefoon. 
Zodra je de code scant, kom je op een webpagina, waarop de betreffende opdracht wordt uitgelegd. Je ziet zowel een foto van de opdracht, als een uitleg in tekst en geluid.
Wanneer het materiaal voor de opdracht klaargezet/klaargelegd is, tel je telkens samen af om de opdracht te starten.
Wanneer je start druk je eerst de grote knop van je timer in, waardoor de tijd gaat lopen.
Als je de opdracht succesvol hebt voltooid, mag je weer op de grote knop drukken om de tijd te stoppen. Zodra alle spelers de opdracht hebben voltooid, ruim je het gebruikte materiaal weer op in het vakje waar je dat gevonden had en is de volgende persoon aan de beurt om een opdrachtkaart te pakken.

De opdrachten gaan net zo lang door totdat één van de spelers geen tijd meer op de klok heeft staan. Deze speler verliest het spel; de andere spelers winnen!

Escapes of spel overslaan:

Bij het klaarleggen van het spel heb je per persoon twee escapes gepakt. Deze escapes kunnen op twee manieren gebruikt worden:

1. Als escape:
Wanneer je er tijdens een spel achter komt dat je de opdracht niet succesvol kan afronden, mag je hiervoor je escape inzetten. Dit inzetten mag echter alleen als alle andere tegenstanders al klaar zijn. 
Als je de escape inzet, mag je direct op de stopknop van de timer drukken en is deze escape uit het spel. Bedenk dus goed OF en WANNEER je deze troef inzet!

2. Om een spel over te slaan:
Het kan voorkomen dat, bij het zien van de volgende opdracht, het zweet je al uitbreekt. Als je denkt dat je deze opdracht niet kan, dan mag je overleggen met je medespelers. Als er een andere medespeler is die de opdracht ook liever wil overslaan, dan kan dat. Hiervoor moeten twee spelers een escape inzetten. 
Eén escape is hiervoor dus niet genoeg!

Bij het inzetten van de twee escapes, gaat deze opdracht uit het spel, net als beide escapes. De volgende speler is dan aan de beurt om een opdrachtkaart te pakken.

Valsspelen?

Tijdens dit spel zijn jullie samen de scheidsrechter. Mocht het zijn dat een speler op een oneerlijke manier een opdracht voltooid, dan krijgt hij of zij hiervoor standaard een tijdstraf van 30 seconden.
Deze tijd gaat dus van je timer af.

Oneerlijk spelen loont dus niet!

De spelkist:

Inhoud spelkist:

– 4 aftel-timers
– 20 opdrachtkaartjes
– 8 escapes
– materiaal per spel in viervoud.
– opladers/sleutels voor timers.

Bovenste laag:

Zonde van mn tijd - Joost Breetvelt - Spelkist

Onderste laag:

Zonde van mn tijd - Joost Breetvelt - Spelkist

De opdrachten:

Opdracht 1:

Moeren stapelen

Opdracht 2:

Kaartenhuis bouwen

Opdracht 3:

Bekertjesrace

Opdracht 4:

Golfbal stapelen

Opdracht 5:

Kaartje blazen

Opdracht 6:

Pompons sorteren

Opdracht 7:

Bekertje flippen

Opdracht 8:

Dobbelstenen op ijsstokje

Opdracht 9:

Bekertjes piramide

Opdracht 10:

Puzzel maken

Opdracht 11:

Bekertje, kaart, bekertje, kaart

Opdracht 12:

Ketting maken

Opdracht 13

Kamelenrace

Opdracht 14

6 gooien

Opdracht 15:

Vijf dezelfde gooien

Opdracht 16:

Vleugelmoer

Opdracht 17:

Kaartspel sorteren

Opdracht 18:

Bal vangen

Opdracht 19:

Tangram

Opdracht 20:

Toren van Hanoi

De opdrachten:

Opdracht 1:

Moeren stapelen

Opdracht 2:

Kaartenhuis bouwen

Opdracht 3:

Bekertjesrace

Opdracht 4:

Golfbal stapelen

Opdracht 5:

Kaartje blazen

Opdracht 6:

Pompons sorteren

Opdracht 7:

Bekertje flippen

Opdracht 8:

Dobbelstenen op ijsstokje

Opdracht 9:

Bekertjes piramide

Opdracht 10:

Puzzel maken

Opdracht 11:

Bekertje, kaart, bekertje, kaart

Opdracht 12:

Ketting maken

Opdracht 13:

Kamelenrace

Opdracht 14:

6 gooien

Opdracht 15:

Vijf dezelfde gooien

Opdracht 16:

Vleugelmoer

Opdracht 17:

Kaartspel sorteren

Opdracht 18:

Bal vangen

Opdracht 19:

Tangram

Opdracht 20:

Toren van Hanoi