Overzichtspagina voor spel: Kraak de code

Kraak de code

Kraak de code - Bom + Kistjes - Joost Breetvelt
Kraak de code - Joost Breetvelt - Materiaal voor spel

Lukt het jullie om de bom op tijd te stoppen?

Doel van het spel:

Tijdens dit spel probeer je met je team te voorkomen dat de bom ontploft. 
Om de bom te ontmantelen zijn 8 cijfers nodig. Deze cijfers moet je verdienen door de volgende stappen succesvol door te lopen:

Stap 1. Vragen juist beantwoorden (dit kan via GPS of OFFLINE)

Stap 2. Puzzelen op de landkaart; verwerk de informatie die je verkrijgt bij de vragen.

Stap 3. De houten kisten openen met behulp van de informatie die de landkaart je geeft.

Stap 4. De cijfers uit de houten kisten in de juiste volgorde leggen om hiermee de bom te ontmantelen.

Stap 1: Vragen beantwoorden

Het spel start met het juist beantwoorden van in totaal 24 vragen.

In de OFFLINE versie zoek je de vragen op het sportveld en zoek je op iedere vragenkaart naar het juiste antwoord.
In de ONLINE versie leg je een route af via GPS. Afhankelijk van het juist/onjuist beantwoorden van vragen duurt deze route langer of korter. 

Een juist beantwoordde vraag levert altijd een KLEUR + CODE op. Deze kleur + code verwerk je op de landkaart en het overzichtsblad.

Kraak de code - Joost Breetvelt - Vragen beantwoorden

Stap 2: Puzzelen op de landkaart

Bij aanvang van het spel heb je een landkaart en een overzichtsformulier voor het invullen van de codes gekregen.
Ook kreeg je een bakje met stickers en twee touwtjes, een whiteboardstift en een sponsje.

De verkregen KLEUR + CODES kan je nu verwerken gaan verwerken.

Op de landkaart ga je gekleurde stickers plakken.
Stel dat het antwoord op vraag 1: ROOD 100 was, dan plak je dus op het rondje met de 1 erin een rood stickertje.

Op het overzichtsformulier vul je dit ook in:
Je schrijft bij rood: 100. De plek waar je dit schrijft (1,2,3,4) maakt niet uit. Deze cijfers geven aan dat je aan het einde in totaal vier antwoorden van iedere kleur hebt.

Kraak de code - Joost Breetvelt - Antwoorden verwerken op kaart en overzichtsformulier

Stap 3: Houten kisten openen

Wanneer alle informatie op zowel de landkaart als op het overzichtsformulier is ingevuld, dan kan je deze informatie gaan gebruiken om de houten kisten te openen.
Hiervoor ga je de touwtjes gebruiken.
In het voorbeeld hieronder zijn de vier rode vragen met elkaar verbonden door middel van de touwtjes.
Als je goed kijkt kan je zien bij welk kistje de touwtjes elkaar kruizen!
Je weet dus nu dat kistje 6 het RODE kistje is.

Kraak de code - Joost Breetvelt - Kruizen maken om kist te openen

Om het rode kistje te openen tel je de rode getallen op het overzichtsformulier bij elkaar op. In dit voorbeeld is dat: 100 + 50 + 20 + 30.
Het slotje van kistje 6, het rode kistje, is dus te openen met de code: 200.

Op deze manier probeer je alle kisten open te spelen.
Telkens wanneer je een kist opent, mag je hieruit één houten getal pakken.

Dit zijn de getallen die je straks nodig hebt om de bom te ontmantelen.

Stap 4: De bom ontmantelen

Als het jullie gelukt is om alle zes de houten kisten open te spelen heb je alles wat je nodig hebt om de bom te ontmantelen.

In één van de kisten vonden jullie de volgorde waarin je de cijfers moet leggen om de bom te ontmantelen.

Zodra jullie deze volgorde hebben gevonden, kunnen jullie de cijfers proberen in te vullen. Dit doe je door op de ORANJE knop van de bom te drukken. Je zal zien dat je 10 seconden de tijd hebt om de code in te vullen.

Als de juiste code is ingevuld, hebben jullie de bom ontmanteld en hebben jullie het spel succesvol uitgespeeld.

Als de code onjuist was, moet je bedenken waar het fout is gegaan en eventueel iets aanpassen. Zodra je dat wil kan je weer een poging doen om de code juist in te vullen.

Kraak de code - Joost Breetvelt - Bom

Uitwerking voor spelleiders van Restaurant Bleij

Kraak de code - gekleurde stippen + kruizen - Joost Breetvelt

Landkaart + Kleuren + Kruizen

Kraak de code - gekleurde stippen + codes - Joost Breetvelt

Landkaart + Kleuren + Codes

Kraak de code - Overzichtsformulier ingevuld - Joost Breetvelt

Ingevuld overzichtsformulier

Kraak de code - Bom + Code - Joost Breetvelt

Bom + code om te ontmantelen